حملات هوایی سنگین رژیم صهیونیستی به شرق لبنان + فیلم (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله پهپادی مقاومت عراق به جنوب فلسطین اشغالی (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تاکید مخبر بر بسیج همه‌جانبه امکانات برای کمک به سیل‌زدگان خراسان رضوی هنیه: نابودی رژیم اشغالگر حتمی است رسانه‌های رژیم صهیونیستی: ۱۵ نظامی در شمال غزه زخمی شدند (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) مراسم بیست و نهمین سالگرد شهادت دکتر «سید محمدعلی نقوی» در مشهد برگزار شد بلینکن: آمریکا حملات اوکراین به خاک روسیه را تشویق نمی‌کند قسام از لبنان پادگان «لیمان» را موشک‌باران کرد گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه ترکیه با هنیه درباره تحولات غزه سردار قاآنی: غزه، اسرائیل و آمریکا را به ذلت کشانده است موضع چین در خصوص سالگرد «روز نکبت» عملیات هماهنگ گروه‌های مقاومت علیه صهیونیست‌ها در نوار غزه سوءقصد به جان نخست‌وزیر اسلواکی+ فیلم جزئیات عملیات نیرو‌های مسلح یمن در دریای سرخ وزیر خارجه هند به تهدید‌های آمریکا در مورد توافق چابهار پاسخ داد کدام ادارات و سازمان‌ها شنبه‌ها تعطیل نیستند؟ وزیر راه از افتتاح راه‌آهن رشت- کاسپین با حضور رئیس‌جمهور خبر داد سه مصوبه مهم امروز (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) هیئت وزیران از زبان سخنگوی دولت تأکید رئیسی بر رفع دغدغه‌های مردم به‌عنوان سرمایه‌گذار و رکن اصلی بورس جداول بودجه سال ۱۴۰۳ اصلاح شد (۲۶ اردیبهشت)
سرخط خبرها

درخواست شماری از رهبران سابق جهان از گروه ۷

  • کد خبر: ۱۶۴۷۱۱
  • ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
درخواست شماری از رهبران سابق جهان از گروه ۷
بیش از ۲۵۰ تن از سران سابق دولت‌ها، وزیران کابینه، دیپلمات‌ها و دانشمندان در نامه‌ای از گروه هفت خواستند تا اجازه ندهند مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای قربانی تقابل قدرت‌های بزرگ کنونی شود.

به گزارش شهرآرانیوز به نقل از آرتی، در این نامه که به طور مشترک با ابتکار عمل دو سازمان مردم نهاد، شبکه رهبری اروپا و شبکه رهبری آسیا-اقیانوسیه سازماندهی شده، آمده است: "جهان به شدت به کنترل تسلیحات هسته‌ای بیشتر نیاز دارد، در تاریک ترین ساعات جنگ سرد، اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده توانستند و خواستند در مورد اقداماتی برای کاهش خطر جنگ هسته‌ای بحث و توافق کنند. این نامه در واقعاعلام  حمایت از بازگشت به این دیپلماسی و حفاظت از کنترل تسلیحات هسته‌ای به عنوان یک الزام جهانی است.

امضاکنندگان این نامه در آستانه نشست گروه هفت در ژاپن از پنج قدرت هسته‌ای در شورای امنیت سازمان ملل – روسیه، آمریکا، چین، فرانسه و انگلیس – خواستند «اطمینان حاصل کنند که کنترل تسلیحات هسته‌ای قربانی دیگری از رقابت ژئوپلتیکی نخواهد شد.

به گفته امضاکنندگان این نامه، فروپاشی معاهده استارت جدید، تنها معاهده بازمانده کنترل تسلیحات هسته‌ای بین آمریکا و روسیه، خطر وقوع یک "مسابقه تسلیحاتی بی‌ثبات‌کننده" را دوچندان کرده و وارد کردن چین، فرانسه و انگلیس به یک توافق چندجانبه را دشوارتر می‌کند.

در این نامه از روسیه و آمریکا خواسته شده موضوع تسلیحات هسته‌ای را بطور کل از درگیری خود بر سر اوکراین تفکیک کنند، تعهدات کامل خود را تحت این معاهده از سر بگیرند و قبل از پایان انقضای آن در سال ۲۰۲۶، به "مذاکرات حسن نیت" برای معاهده استارت جدید متعهد شوند.

روسیه در ماه فوریه مشارکت خود در استارت جدید را به دلیل حملات پهپادی اوکراین به پایگاه‌های نیروی هوایی راهبردی روسیه و حمایت مستمر ایالات متحده از کی‌یف با هدف «شکست استراتژیک» مسکو به حالت تعلیق درآورد.

این نامه سرگشاده در مجموع ۲۵۶ امضا از ۵۰ کشور مختلف داشت، از جمله شش رئیس سابق دولت، ۲۶ وزیر خارجه و دفاع سابق، ۳۰ سفیر سابق، و بسیاری از دانشمندان، کارشناسان و مبارزان ضد هسته‌ای است.

یکی از برجسته‌ترین امضاکنندگان چینی این نامه، پروفسور چن دونگشیائو، رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی شانگهای است. از دیگر نام‌های برجسته می‌توان به جان اسکارلت، رئیس سابق ام آی ۶، ژنرال بازنشسته آمریکایی فیلیپ بریدلاو و ژنرال بازنشسته آلمانی کلاوس نائومان اشاره کرد.

این نامه پیش از اجلاس سران گروه هفت در ژاپن که قرار است روز جمعه آغاز شود، منتشر شد. بنا بر گزارش ها، فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن قصد دارد مهمانانش را به بازدید زادگاهش هیروشیما که در سال ۱۹۴۵ توسط بمب اتمی آمریکا ویران شد، ببرد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->